Het toeristische Dubrovnik bezoeken... en snel weer achter je laten

12 augustus 2016 - Dubrovnik, Kroatië

Vanochtend begon rustig. We lagen zelfs nog even aan het zwembad voordat we in de middag op en neer naar Dubrovnik zouden fietsen. Je moet immers ook even genieten van je zwembad, zo lang je 'm tot je beschikking hebt...

Onze fietstocht voerde over een veel te drukke weg met een aantal steile hellingen. Dat was echt even wennen nog. Althans, Matthijs bikkelde lekker door, terwijl ik altijd veel meer moeite heb met de langere stukken omhoog. Af en toe moet ik dan zelfs afstappen om extreem uit te puffen. En dat dan in de uitlaatgassen. Het was ook loeiwarm trouwens, dat helpt ook niet mee, als het zweet met zonnebrand in je ogen prikt. Maar goed, het is ook niet niks, ongetraind een helling van 8% op fietsen bij een temperatuur van bijna 30 graden... En omlaag touren vind ik in het begin van een vakantie ook nog erg spannend trouwens, dus gaat dan nog een beetje bibberig, met zweet in de handjes. Het is maar goed dat mijn fiets vlak voor vertrek nog een beurt had gehad en nieuwe remblokjes kreeg, want die gebruikte ik veel. Het is ook goed dat we in Oostenrijk tevens meemaakten dat de hellingen in het begin van de vakantie nog moeilijk voor mij waren, maar dat je er wel aan kunt wennen. Dat gaf hoop. En het is óók goed dat we de rest van de uitgestippelde route langs minder drukke wegen zullen gaan.

Dubrovnik gehaald! Dubrovnik gehaald!

Dubrovnik zelf was mooi maar ook verschrikkelijk toeristisch. Jammer, al die horden mensen en touringcars doen flink afbreuk aan een verder prachtig, oud stadje. Daar waren we nog niet zo aan toe eigenlijk. Daarom hebben we er geluncht, nog even rondgelopen met de camera's en zijn toen teruggefietst.

Met de camera door de straatjes van Dubrovnik Typisch steegje in Dubrovnik (zeldzaam leeg) Spelen met diorama-effect in de drukke historische stadskern

De terugweg fietste alweer een stuk fijner. We hebben in totaal ca. 400m geklommen vandaag (en tevens zo'n 400m afgedaald) en zo'n 40km gefietst. Niet heel veel, maar dat was wel even mooi voor dag 1.

Selfie voordat we terugfietsten

We sloten af met een lekkere douche, een glaasje wijn en vroeg slapen want morgen zouden we ca. 60km gaan fietsen.